Předseda Správní rady AEA odpověděl na otázky zpravodajského portálu EurActiv.cz
Ing. Miroslav Mareš, předseda Správní rady AEA, odpověděl na následující otázky zpravodajského portálu EurActiv.cz.
Otázka:
Novela zákona o hospodařeni energii a potažmo energetické průkazy pro budovy získaly minulý týden v Senátu jen nízkou podporu. Co to podle Vás znamená?
Odpověď:
Novela zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií je dosud nejvýznamnější změnou od doby jeho trvání. Impulzem ke zpracování změny zákona je implementace evropské legislativy. Jedná se především o směrnici Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a o dílčí implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.
V rámci návrhu změny byly rovněž provedeny některé systémové úpravy znění zákona a změny, vyvolané praktickými zkušenostmi z aplikace zákona.
Proces schvalování změny zákona je jednoznačně politickým aktem a reflektuje strukturu politických sil obou zákonodárných sborů. Pro zákonem dotčené subjekty je však podstatný výsledek schvalovacího procesu, tedy zda a v jakém znění byl zákon přijat. Rozhodně není nijak určující poměr hlasů při hlasování.
Navrhované znění změny zákona o hospodaření energií, pokud bude i v závěrečné části procesu schválen, v některých oblastech pouze upřesňuje dosud platná ustanovení a naopak některé povinnosti či procesy specifikuje jako zcela nové.
Je tedy třeba, aby se dotčené subjekty s novým zněním zákona co nejdříve a detailně seznámily a vytvořily tak předpoklad pro jeho správnou aplikaci. Nebude to jednoduché a pravděpodobně to nějaký čas potrvá.
Systémově je zákon správně orientován ke zvyšování účinnosti užití energie. Stanovené nástroje vycházejí z požadavků na sjednocení přístupů v zemích EU při nastavení a kontrole podmínek pro výstavbu tzv. nízkoenergetických budov, instalaci energeticky efektivních energetických zařízení a výrobu spotřebičů s vysokou energetickou účinnosti.
Bude velmi důležité zajistit správnou implementaci nových pravidel a důsledně dbát na účel, pro který byla vytvořena. Bylo by nešťastné, kdyby důsledkem zákona byl stav, že se trh bude orientovat pouze na formální naplnění požadavků zákona.
Otázka:
Jak se díváte na názory, že pořizování energetických průkazů bude administrativně i finančně náročné a „výhodné jen pro auditory?
Odpověď:
Všechny zákonem stanovené dokumenty, tedy: energetický audit, energetický posudek, průkaz energetické náročnosti budov, protokol o kontrole kotlů a příslušných rozvodů tepla a protokol o kontrole klimatizačních systémů, mají specifikované požadavky na svůj obsah. Ten je orientován na účel, ke kterému je dokument určen.
Všechny dokumenty, tedy i průkaz energetické náročnosti budovy, mají společný cíl užití. Jsou podkladem pro rozhodování. A je lhostejné, zda rozhodovatelem je vlastník, stavebník, provozovatel nebo schvalovací orgán. V tomto smyslu je třeba uvedené dokumenty chápat jako přínosné, neboť, pokud jsou metodicky správně a korektně zpracovány, přinášejí relevantní energetické, technické, ekologické a ekonomické údaje o předmětu řešení.
Podklady pro rozhodování o jakékoli investici jsou důležité. Je třeba vyhodnotit podmínky realizace, její proveditelnost a, obecně, nároky a účinky této investice. K tomuto účelu slouží několik typů podkladů, například objemové studie, studie proveditelnosti, projektová dokumentace a v případě investic souvisejících s výrobou nebo spotřebou energie i dokumenty požadované zákonem č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií, zejména energetický audit, energetický posudek a průkaz energetické náročnosti budov.
Je třeba tedy tyto podklady chápat jako nezbytný náklad na cestě ke konečnému rozhodnutí o realizaci, které nijak nereálně nezvyšují náklady na projekt, ale naopak přispívají k efektivitě rozhodovacího procesu.
O „výhodnosti pro jen energetické auditory“ považuji za nutné sdělit několik poznatků. Činnost energetického specialisty, pokud je vykonávána správně a poctivě, je činností odborně a kvalifikačně velice náročnou, jde i o činnost odpovědnou. Energetický specialista je odpovědný za správnost podkladu pro rozhodnutí o, často velmi vysokých, investicích. Pro tuto činnost musí být ve vyjmenovaných případech i ze zákona pojištěn. Jsem přesvědčen, že energetický specialista, který si je vědom své odpovědnosti, pracuje v podmínkách permanentního rizika a nejistoty a za svojí práci si zaslouží odpovídající odměnu. Výši odměny samozřejmě určuje a bude určovat trh.
I v oboru zvyšování energetické účinnosti užití energie platí, že „nejlevnější nemusí být současně i nejlepší“. Pracnost dokumentů definovaných v zákoně o hospodaření energií je poměrně vysoká a nelze proto reálně očekávat (a opět připomínám: za předpokladu korektního přístupu k řešení) extrémně nízké náklady na jejich zpracování.
Pevně věřím, že stát bude důsledně zajišťovat kontrolu kvality těchto dokumentů a vytvoří tak dobré předpoklady pro správné naplnění podmínek zákona.